Interaktywnienie – pojęcie do opisu działań na portalu Facebook

Dziś na konferencji Patrzeć a widzieć II w Poznaniu będę mówił o tym w jaki sposób Facebook wpływa na naszą rzeczywistość. Tytuł wystąpienia to:

Widzieć/klikać. Semiotyka interaktywna portalu Facebook

Tutaj zamieszam jego abstrakt:

„Sytuacja w jakiej zostanie postawiony użytkownik portalu Facebook odpowiada właśnie jednoczesnemu widzeniu i klikaniu. W tym sensie to, co wizualne, jest związane bezpośrednio z podejmowanymi przez niego działaniami. Dlatego też będziemy mówić tutaj o enakcji (za F. Varelą), to znaczy o poznaniu, które jest jednocześnie działaniem. W tej perspektywie dynamika portalu Facebook zostanie oddana poprzez odniesienie jej do podstawowych gestów interaktywnych użytkowników, które pełnią rolę znaków. Semiotyka interaktywna istnieje w obrębie danych grup użytkowników, możemy jednak odnaleźć także bardziej rozpowszechnione schematy reakcji na bodźce audiowizualne, czyli na pojawiające się na FB oraz poza nim treści. Gesty interaktywne są tutaj odczytywane jako znaki: klikniecie „lubię”, dodanie komentarza czy znajomego, wysłanie prywatnej wiadomości, utworzenie wydarzenia – wszystko to mieście się w dynamice portalu i wiąże się z powstawaniem różnych form umieszczania na tym portalu audiowizualnych treści. W tym kontekście zostanie omówiona także struktura samego medium społecznościowego jaki jest Facebook, która pozwoli dostrzec: 1) w jaki sposób treści audiowizualne są zależne od struktury FB, 2) jak użytkownicy tworzą specyficzne sposoby zarządzania treściami audiowizualnymi, które pełnią rolę kulturotwórczą. Relacja widzieć/klikać, która ma charakter enakcji (poznanie=działanie) doprowadza to tego, że myślenie o audiowizualności zostaje także zmienione, bowiem Facebook jako współczesna manifestacja cyberkultury, doprowadza do zmiany postrzegania użytkowników, także w odniesieniu do rzeczywistości pozaelektronicznej. To właśnie temu aspektowi będzie poświęcone zakończenie wystąpienia. „

W pracy nad wystąpieniem doszedłem do problemów, które wiążą się z kwestią dominujących form użytkowania FB. Wprowadzam pojęcie interaktywnienia na opisanie samego sposobu bycia użytkowników na tym portalu. Jest to ucieleśniona interaktywność, która nie zawiera się jedynie w ekologii obiektów (wynika z możliwości podejmowania działań, „klikania”, powodowania interakcji), ale jest sprzężona w poznawcze ekologie interaktywnienia, to znaczy użytkownicy cały czas widzą/klikają, przez co ucieleśniają oni różne ekologie interaktywności (interaktywność nie przysługuje obiektom i użytkownikom tylko w momencie klikania, ale także w procesie widzenia).

To jest dopiero zarys pracy nad „ogólną teorią FB” 😉 Z pewnością jeszcze wrócę do tego tematu.

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s